|
Forum m³odzie¿owe o tematyce religijnej Forum dla m³odzie¿y
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
nowy
Go¶æ
|
Wys³any: Pi± 17:43, 29 Maj 2009 Temat postu: Zielone ¦wi±tki, ¦wiêta |
|
|
W Biblii s± wzmianki o dniu Zielonych ¦wi±t.
Za komuny by³o to ¶wiêto ludowe z racji chyba jego zielonego koloru w nazwie.
A jak to jest z tym dniem naprawdê i z czym jest ono zwi±zane?
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
a_
Go¶æ
|
Wys³any: ¦ro 11:15, 25 Lis 2009 Temat postu: ... |
|
|
Zielono ¶wi±tki to inaczej ¶wiêto Zes³ania Ducha ¦wiêtego.
W judaizmie to ¶wiêto szewuot.
¦wiêto Tygodni (Szewuot), czyli pierwsze plony 50 dni po ¦wiêcie Pierwocin
I odliczycie sobie od dnia po szabacie, od dnia, w którym przyniesiecie snopy do wykonania nimi gestu ko³ysania, siedem tygodni pe³nych, a¿ do dnia po siódmym szabacie odliczycie piêædziesi±t dni i wtedy z³o¿ycie now± ofiarê pokarmow± dla Pana. (...) Tego samego dnia zwo³acie lud. Bêdzie to dla was zwo³anie ¶wiête. Nie bêdziecie wykonywaæ tego dnia ¿adnej pracy. Jest to ustawa wieczysta we wszystkich waszych siedzibach, dla waszych pokoleñ. (Kp³ 23.15-21)
Pozdrawiam--
a_
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Go¶æ
|
Wys³any: Sob 16:26, 28 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Wszystko piêknie je¶li chodzi o Stary testament. Tylko mi chodzi o Zielone ¦wiêta w czasach Nowego Testamentu
Jako¶ nie widzê, aby Polacy ¶wiêtowali Zielone ¦wiêta z ko³ysaniem snopków. Widocznie lekcewa¿ymy Pismo ¦wiête.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
a_
Szeregowy
Do³±czy³: 25 Lis 2009
Posty: 6
Przeczyta³: 0 tematów
Ostrze¿eñ: 0/5 Sk±d: Z Ko¶cio³a.
|
Wys³any: Wto 10:24, 01 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Jan Pawe³ II
PIÊÆDZIESI¡TNICA - WYLANIE DUCHA ¦WIÊTEGO
Audiencja generalna 17 czerwca 1998
1. Podczas Ostatniej Wieczerzy Jezus powiedzia³ do aposto³ów: «Mówiê wam prawdê: 'Po¿yteczne jest dla was moje odej¶cie. Bo je¿eli nie odejdê, Pocieszyciel nie przyjdzie do was. A je¿eli odejdê, po¶lê Go do was'» (J 16, 7). Wieczorem w dniu Paschy Jezus dotrzyma³ obietnicy: ukaza³ siê Jedenastu zebranym w wieczerniku, tchn±³ na nich i powiedzia³: «We¼mijcie Ducha ¦wiêtego!» (J 20, 22). Piêædziesi±t dni pó¼niej, w dniu Piêædziesi±tnicy nast±pi³o «definitywne ujawnienie tego, co dokona³o siê w tym¿e samym wieczerniku ju¿ w niedzielê wielkanocn±» (Dominum et Vivificantem, 25). W ksiêdze Dziejów Apostolskich zachowa³ siê opis tego wydarzenia (por. Dz 2, 1-4). Rozwa¿aj±c ten tekst, mo¿emy dostrzec pewne rysy tajemniczej to¿samo¶ci Ducha ¦wiêtego.
2. Wa¿ne jest przede wszystkim uchwycenie zwi±zku miêdzy ¿ydowskim ¶wiêtem Piêædziesi±tnicy a pierwsz± Piêædziesi±tnic± chrze¶cijañsk±.
Na pocz±tku Piêædziesi±tnica by³a ¶wiêtem siedmiu tygodni (por. Tb 2, 1), ¶wiêtem ¿niw (Wj 23, 16), kiedy sk³adano Bogu ofiarê z pierwocin zbo¿a (por. Lb 28, 26; Pwt 16, 9). Pó¼niej ¶wiêto nabra³o nowego znaczenia: sta³o siê ¶wiêtem przymierza, które Bóg zawar³ ze swoim ludem na Synaju, kiedy przekaza³ Izraelowi swe prawo.
¦w. £ukasz opisuje wydarzenie Piêædziesi±tnicy jako teofaniê, objawienie siê Boga podobne do objawienia na górze Synaj (por. Wj 19, 16-25): g³o¶ny szum, gwa³towny wicher, ogniste jêzyki. Przes³anie jest jasne: Piêædziesi±tnica to nowy Synaj, Duch ¦wiêty to nowe przymierze, to dar nowego prawa. Bardzo wnikliwie opisuje ten zwi±zek ¶w. Augustyn: «Bracia, jest to wielka i wspania³a tajemnica: zwróæcie uwagê, ¿e w dniu Piêædziesi±tnicy (¯ydzi) otrzymali prawo napisane palcem Bo¿ym i w tym samym dniu Piêædziesi±tnicy zst±pi³ Duch ¦wiêty» (Ser. Mai 158, 4). Natomiast jeden z Ojców Wschodu, Sewerian z Gabali, zauwa¿a: «By³o rzecz± s³uszn±, aby w tym samym dniu, w którym zosta³o przekazane stare prawo, zosta³a te¿ dana ³aska Ducha ¦wiêtego» (Cat. in Act. Apost. 2, 1).
3. W ten sposób wype³nia siê obietnica z³o¿ona ojcom. Czytamy u proroka Jeremiasza: «Takie bêdzie przymierze, jakie zawrê z domem Izraela po tych dniach - wyrocznia Pana: Umieszczê swe prawo w g³êbi ich jestestwa i wypiszê na ich sercu» (Jr 31, 33). A u proroka Ezechiela: «dam wam serce nowe i ducha nowego tchnê do waszego wnêtrza, odbiorê wam serce kamienne, a dam wam serce z cia³a. Ducha mojego chcê tchn±æ w was i sprawiæ, by¶cie ¿yli wed³ug mych nakazów i przestrzegali przykazañ, i wed³ug nich postêpowali» (Ez 36, 26-27).
W jaki sposób Duch ¦wiêty ustanawia nowe i odwieczne przymierze? Usuwaj±c grzech i rozlewaj±c w sercu cz³owieka mi³o¶æ Bo¿±: «prawo Ducha, które daje ¿ycie w Chrystusie Jezusie, wyzwoli³o ciê spod prawa grzechu i ¶mierci» (Rz 8, 2). Prawo Moj¿eszowe nak³ada³o obowi±zki, ale nie mog³o przemieniæ serca cz³owieka. Potrzebne by³o nowe serce i takie w³a¶nie serce ofiarowuje nam Bóg dziêki odkupieniu dokonanemu przez Jezusa. Ojciec odbiera nam kamienne serca i daje serca z cia³a, podobne do serca Chrystusowego, o¿ywiane przez Ducha ¦wiêtego, dziêki któremu dzia³amy z mi³o¶ci (Rz 5, 5). Na fundamencie tego daru zawarte zostaje nowe przymierze miêdzy Bogiem a ludzko¶ci±. ¦w. Tomasz stwierdza wnikliwie, ¿e to sam Duch ¦wiêty jest Nowym Przymierzem, gdy¿ budzi w nas mi³o¶æ, która jest pe³ni± prawa (por. Comment. in 2 Cor 3, 6).
4. W dniu Piêædziesi±tnicy zstêpuje Duch ¦wiêty i rodzi siê Ko¶ció³. Ko¶ció³ jest wspólnot± tych, którzy siê «powtórnie narodzili», «z wody i z Ducha», jak czytamy w Janowej Ewangelii (por. J 3, 3. 5). Wspólnota chrze¶cijañska nie jest w pierwszym rzêdzie owocem wolnej decyzji wierz±cych; u jej pocz±tków tkwi najpierw bezinteresowna inicjatywa Bo¿ej Mi³o¶ci, udzielaj±cej daru Ducha ¦wiêtego. Przyjêcie z wiar± tego daru mi³o¶ci jest «odpowiedzi±» na ³askê i ono samo jest dzie³em ³aski. Dlatego te¿ istnieje g³êboka i nierozerwalna wiê¼ miêdzy Duchem ¦wiêtym a Ko¶cio³em. Tak mówi o tym ¶w. Ireneusz: «Tam, gdzie jest Ko¶ció³, jest równie¿ Duch Bo¿y; a gdzie jest Duch Pañski, tam jest Ko¶ció³ i wszelka ³aska» (Adv. Haer., 3, 24, 1). Mo¿na wiêc zrozumieæ ¶mia³e powiedzenie ¶w. Augustyna: «Cz³owiek ma Ducha ¦wiêtego w takiej mierze, w jakiej kocha Ko¶ció³» (In Io., 32, .
Opis wydarzenia Piêædziesi±tnicy podkre¶la, ¿e Ko¶ció³ rodzi siê jako powszechny: taki sens ma lista ludów - Partowie, Medowie, Elamici... (por. Dz 2, 9-11) - które s³uchaj± pierwszego przemówienia Piotra. Duch ¦wiêty zostaje dany ludziom wszystkich ras i narodowo¶ci i urzeczywistnia w nich now± jedno¶æ mistycznego Cia³a Chrystusa. ¦w. Jan Chryzostom ukazuje tê komuniê, zbudowan± przez Ducha ¦wiêtego, na konkretnym przyk³adzie: «Kto mieszka w Rzymie, wie, ¿e mieszkañcy Indii s± jego cz³onkami» (In Io., 65, 1; PG 59, 361).
5. Z faktu, ¿e Duch ¦wiêty jest «nowym przymierzem», wynika, i¿ dzia³anie trzeciej Osoby Trójcy ¦wiêtej polega na uobecnianiu Zmartwychwsta³ego Pana, a wraz z Nim Boga Ojca. Duch bowiem spe³nia swoje zbawcze dzie³o przez to, ¿e przybli¿a nam obecno¶æ Boga. Na tym polega nowe i odwieczne przymierze: odt±d Bóg sta³ siê osi±galny dla ka¿dego z nas. Wszyscy, «od najmniejszego do najwiêkszego» (por. Jr 31, 34) obdarzeni s± w pewnym sensie bezpo¶rednim poznaniem Pana, jak czytamy w Pierwszym Li¶cie ¶w. Jana: «Co do was, to namaszczenie, które otrzymali¶cie od Niego, trwa w was i nie potrzebujecie pouczenia od nikogo, poniewa¿ Jego namaszczenie poucza was o wszystkim. Ono jest prawdziwe i nie jest k³amstwem. Tote¿ trwajcie w nim tak, jak was nauczy³» (1 J 2, 27). W ten sposób spe³nia siê obietnica, jak± Jezus z³o¿y³ swoim uczniom podczas ostatniej wieczerzy: «Pocieszyciel, Duch ¦wiêty, którego Ojciec po¶le w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedzia³em» (J 14, 26).
Dziêki Duchowi ¦wiêtemu spotykamy siê z Panem w codziennym ¿yciu dzieci Bo¿ych, w przyjaznym «twarz± w twarz», w do¶wiadczeniu Boga jako Ojca, Brata, Przyjaciela i Oblubieñca. Oto jest Piêædziesi±tnica. Oto jest Nowe Przymierze.
Do Polaków uczestnicz±cych w audiencji generalnej:
Witam serdecznie pielgrzymów z Polski! W szczególny sposób witam pielgrzymów z archidiecezji przemyskiej pod przewodnictwem metropolity przemyskiego ks. abpa Józefa Michalika oraz bpa Stefana Moskwy, którzy przybyli w pierwsz± rocznicê odwiedzin w Dukli i w Kro¶nie, a¿eby podziêkowaæ Duchowi ¦wiêtemu za kanonizacjê ¶w. Jana z Dukli, ich rodaka.
Dzisiejsza katecheza dotyczy³a tajemnicy Ducha ¦wiêtego i Jego zst±pienia na Ko¶ció³ w dniu Piêædziesi±tnicy.
My¶lê, ¿e dalszym ci±giem tej jerozolimskiej Piêædziesi±tnicy jest to, co siê dzieje dzisiaj, wspó³cze¶nie, w ca³ym Ko¶ciele, we wszystkich diecezjach, wiêc równie¿ to, co siê sta³o w waszej diecezji przemyskiej wraz z kanonizacj± ¶w. Jana z Dukli. W¶ród wszystkich dzie³ Ducha ¦wiêtego ¶wiêto¶æ jest dzie³em najwiêkszym.
Dziêkujmy Bogu za ¶wiêto¶æ naszych patronów, a w szczególno¶ci tego, przed rokiem kanonizowanego ¶w. Jana z Dukli.
Chcê siê z wami jutro zobaczyæ!
Copyright © by L'Osservatore Romano and Polish Bishops Conference
[link widoczny dla zalogowanych]
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
¶wiêty
Go¶æ
|
Wys³any: Sob 0:12, 05 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Zastanawiam siê, czy wogóle czyte³e¶ to co wklei³e¶?
Niew±tpliwie jest to wpis, który ma w sobie du¿o prawdy, gdy¿ S³owo Bo¿e (w nim cytowane) jest prawd±. Ale gdy zapodaæ ten tekst przeciêtnemu Polakowi, to niewiele z niego zrozumie. Mo¿na siê zastanawiaæ, czy sam Karol Wojty³a wiedzia³ co mówi³.
Jest to niew±tpliwie ciekawe podej¶cie do tematu. Trzeba albo byæ sprytnym, aby powiedzieæ wiele, pozornie m±drze, ale powiedzieæ to tak,¿eby nikt siê nie zorientowa³; o co chodzi. Albo trzeba byæ ignorantem w temacie, który gada, gada, gada, ale niczego nie wyja¶nia, niczego nie nauczy.
A ju¿ pod koniec wypowiedzi papie¿a widzimy niebezpieczne stwierdzenia.
Mówi o dziêkowaniu Duchowi ¦wiêtemu za kanonizacjê Jana z Dukli.
Biblijnie rzecz bior±c, to jest herezja. S³owo Bo¿e nigdzie nie naucza, ¿e jacy¶ zmarli ludzie po uznaniu ich przez innych ludzi bêd± wynoszeni na o³tarze i stan± siê po¶rednikami, patronami wyspecjalizowanymi w za³atwianiu problemów ludzi w w±skiej swojej specjalizacji.
W tym momencie trzeba byæ wyj±tkowo ¶lepym, albo g³uchym, ¿eby siê nie zorientowaæ, ¿e w jednym wyst±pieniu Karol Wojty³a serwuje sprzeczne ze sob± informacje. Cytuje, ¿e Jezus "po¶le Go do was" (Ducha ¦wiêtego), ¿e "Duch... przybli¿a nam obecno¶æ Boga. Na tym polega nowe i odwieczne przymierze: odt±d Bóg sta³ siê osi±galny dla ka¿dego z nas." "Pocieszyciel, Duch ¦wiêty... On was wszystkiego nauczy i przypomni wam..." Dziêki Duchowi ¦wiêtemu spotykamy siê z Panem w codziennym ¿yciu dzieci Bo¿ych w przyjaznym <<twarz± w twarz>>"
Wed³ug Karola Wojty³y, to Duch ¦wiety najpierw zostaje pos³any do ludzi, przybli¿a nam obecno¶c Boga, jest osi±galny dla ka¿dego z nas i raptem ten sam Duch ¦wiêty daje ¿yj±cym ludziom za patronów (o w±skiej specjalizacji) zmar³ych ludzi i ka¿e siê ¿yj±cym modliæ do zmar³ych, mimo ¿e Bóg jest blisko nas i niew±tpliwie nie jest g³uchym Bogiem, a ¿yj±cym ludziom ka¿e wzywaæ duchy zmar³ych ludzi co jest obrzydliwo¶ci± dla Boga? To¿ to czysta herezja!
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Mo¿esz pisaæ nowe tematy Mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
|
fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|